Prostat Kanseri Ameliyatı

Prostat kanseri ameliyatına prostat kanseri tedavisinde prostat bezini ve çevresindeki dokuları çıkarmak için başvurulmaktadır. Ameliyatın amacı kanserli hücrelerin tamamını vücuttan temizlemektir. Radikal prostatektomi prostat kanserinde en sık uygulanan tedavi yöntemidir ve yıllar içinde etkinliği kanıtlanmış bir tedavidir. Günümüzde tecrübeli cerrahlarla hastaların komplikasyonlardan korunma oranları artmış ve hastanede kalış süreleri kısalmıştır.

Prostat Kanseri Ameliyatının Avantajları Nelerdir?

Prostat kanseri ameliyatı radyoterapiye kıyasla kanserli dokularda hızla ve tamamen kurtulmamızı sağlar. Kan PSA değerimizin hızla sıfıra geldiğini görerek tedavinin etkinliği kısa sürede anlaşılır. Eğer İdrar yapma ile ilgili şikayetlerimiz varsa bu şikayetler radyoterapiden sonra artarken ameliyat sonrası bu şikayetlerde düzelmektedir.

Prostat kanseri erken tanı konulduğunda tücrübeli ellerde şifayla sonuçlanmaktadır. Amerika ve Avrupa’da her sene yayınlanan doktor kılavuzlarına baktığımızda ameliyatın açık, laparoskopik ya da robotik olmasının onkolojik ve fonksiyonel sonuçlar üzerine etkili olmadığı fakat cerrahi tecrübenin etkili olduğunu görüyoruz

Prostat Kanseri Fotoğrafı
Prostat Kanseri Ameliyatı Öncesi

Prostat kanseri ameliyatı öncesi her hasta benzersiz olduğundan doktor cerrahi işlemin her aşamasında hastaya rehberlik edecektir. İşlem öncesi hastaların beslenme düzenini değiştirmesi ya da türlü ilaçlar kullanması gerekebilir.

Genellikle kişinin ameliyattan bir gün önce akşam yemeğinden sonra lavman uygulaması ve gece yarısından sonra yeme ve içmeden kaçınması önerilir. Bunun yanında ameliyattan bir hafta önce kan inceltici ilaçlar (Aspirin, Coumadin veya Plavix gibi) almayı bırakması istenecektir. Bu süreçte sigaranın bırakılması da iyileşme süreci için oldukça önemlidir. Sigara vücudun daha hızlı iyileşmesi için gerekli olan vücuttaki oksijen akışının sınırlanmasına neden olmaktadır.

Prostat Kanseri Ameliyatı Ne İçerir?

Prostat kanseri ameliyatı karında göbek deliği altından yapılan yaklaşım 15 cm’lik bir kesi ile yapılmaktadır

İşlem genel anestezi yapılmaktadır. Cerrah daha sonra prostat bezini çevresindeki dokudan çıkarır. Prostatın yanındaki seminal veziküller adı verilen iki küçük içi sıvı dolu keseler de işlem sırasında çıkarılmaktadır. Eğer gerekliyse hastanın o bölgedeki lenf bezleri de çıkartılır.

Prostat Kanseri Ameliyatı Sonrası

Prostat kanseri ameliyatı sonrası herhangi bir komplikasyon oluşma ihtimalinin önüne geçilmesi ve iyileşme sürecinin yakından izlenebilmesi için genellikle iki gün kişinin hastanede gerekmektedir.

Ameliyattan hemen sonra kişi yürümesi için teşvik edilecektir. Bu davranış komplikasyonların önlenmesine ve vücuttaki kanı dolaştırarak iyileşme sürecine yardımcı olur. İşlemden sonra birkaç hafta yorgun hissetmek normaldir ancak iyileşme sürecini hızlandırmak için kişi yürüyüş gibi hafif egzersizler yapmaya devam etmelidir. Ameliyat sonrası en az üç hafta boyunca ağır kaldırmaktan kaçınılmalıdır.

Prostat kanseri ameliyatı sonrası bölgenin iyileşmesine yardımcı olmak için idrar sondası kullanılmaktadır. İdrar sondası kişinin idrarını vücudunun dışındaki bir torbaya akıtan ince bir tüptür ve genellikle ameliyattan 1 ila 2 hafta sonra çıkarılmaktadır. Bu süre hastanın kişisel durumuna bağlı olarak değişiklik gösterebilir.

Prostat Kanseri Ameliyatının Riskleri Nelerdir?

Prostat kanseri ameliyatı tüm cerrahi işlemlerde olduğu gibi türlü yan etki ve komplikasyon riskleri taşımaktadır. Bu riskler kanserin evresine, kişinin yaşına ve genel sağlık durumuna bağlı olarak değişiklik gösterir. Doktor işlem öncesi olası komplikasyonları hasta ile paylaşacaktır.Prostat kanseri ameliyatının genel riskleri arasında en çok görünen geçici veya uzun süreli iktidarsızlık, geçici veya uzun süreli idrar kaçırma, penis kısalması sayılabilir.